Vacatures Content Marketeer
Momenteel hebben wij geen vacatures beschikbaar.
Functieomschrijving Content Marketeer
Een Content Marketeer draagt verantwoordelijkheid over het inplannen, maken en delen van content. Belangrijk hierbij is dat alle vormen van content, of dit nu tekst, beeld, video of geluid is, aansluit op de behoefte van de doelgroep. Hoofddoel is altijd om een bezoeker om te zetten in een trouwe winstgevende klant, volger of fan. Wat voor content de content marketeer produceert is altijd afhankelijk van de service of het product dat hij of zij verkoopt. Naast het creëren van relevante content zorgt de content marketeer er ook voor dat deze verspreid wordt online en dat het makkelijk vindbaar is voor de doelgroep.
De Content Marketeer zorgt er dus voor dat de klant door middel van content geïnformeerd wordt over een bepaald(e) service of product. Door uitgebreid onderzoek te doen naar de beoogde doelgroep brengt de content marketeer diens ‘Customer Journey’ (de klantreis) in kaart.
Taken Content Marketeer
De belangrijkste taak is dus het creëren en beheren van content. Daarnaast zorgt hij of zij ervoor dat deze gemaakte content op de juiste plekken terecht komt en goed vindbaar is voor de doelgroep. Taken zijn onder andere:
- Klantbehoeftes inventariseren
- Een contentstrategie opstellen
- Kernwaarden van de organisatie vertalen naar content
- Contentplanningen maken
- Brainstormen over onderwerpen en invalshoeken voor content
- Blogs, artikelen en nieuwsbrieven (laten) schrijven
- Video’s en foto’s (laten) editen of produceren
- Verzamelen van passend beeldmateriaal
- Optimaliseren van content in zoekmachines
- In een management functie: een team van copywriters en vormgevers aansturen
- Content verspreiden over interne en externe kanalen
- Het continu monitoren en analyseren van content
Skills en eigenschappen van een Content Marketeer
Content en het produceren daarvan is van groot belang in het dagelijks leven van een content marketeer. Het is daarom belangrijk dat de content marketeer beschikt over een aantal kern eigenschappen waaronder:
- Sterke taalvaardigheid
- Creatief
- Communicatief sterk
- Pro-actieve houding
- Analytisch ingesteld
- Goede planning en organisatie skills
- Doelgericht
- Flexibiliteit
- Affiniteit met online media
- Inlevingsvermogen (in de doelgroep)
- Stressbestendig
- Multimediaal denken
Content Marketeer opleidingen
Content marketeers hebben vaak een hbo achtergrond in marketing, journalistiek of communicatie. Er is geen specifieke opleiding, wel bestaan er verschillende cursussen en workshops waarmee iemand zich na een relevante opleiding kan specialiseren richting content marketing. De volgende opleidingen vormen in ieder geval een goede basis:
- Creatieve marketing & sales (HBO)
- Journalistiek (HBO)
- Marketing management (HBO of WO)
- Communicatiewetenschappen (WO)
Content Marketeer Salaris
Zoals bij elke marketing functie lopen de salarissen van een content marketeer erg uiteen. Startsalarissen voor beginnende content marketeers starten meestal bij €2000 bruto voor een 40-urige werkweek. Wanneer een content marketeer meer ervaring opbouwt en gedurende de jaren een groter takenpakket opbouwt kan het salaris oplopen tot een bruto maandloon van €4000 op een 40-urige werkweek.
Ben jij een echte Content Marketeer?
Dan maken we graag kennis met je!