Functieomschrijving Content Marketeer

Een belangrijke vorm van marketing in ons huidige medialandschap is content marketing. Binnen content marketing wordt waardevolle content gecreëerd die een duidelijke en afgebakende doelgroep aanspreekt. Het uiteindelijke doel van content marketing is om juist deze doelgroep aan te sporen tot conversie, een winstgevende actie.

De content marketeer draagt verantwoordelijkheid over het inplannen, maken en delen van deze waardevolle content. Zijn of haar doel is altijd om een bezoeker om te zetten in een trouwe winstgevende klant. Wat voor content de content marketeer produceert is altijd afhankelijk van de service of het product dat hij of zij verkoopt. Naast het creëren van relevante content zorgt de content marketeer er ook voor dat deze verspreid wordt online en dat het makkelijk vindbaar is voor de doelgroep.

In essentie zorgt een content marketeer er dus voor dat de klant door middel van content geïnformeerd wordt over een bepaald(e) service of product. Door uitgebreid onderzoek te doen naar de beoogde doelgroep brengt de content marketeer diens customer journey in kaart. Dit kan zijn in verschillende vormen variërend van tekst tot foto en video.

Taken Content Marketeer

Een content marketeer is voornamelijk verantwoordelijk voor het maken van content. Daarnaast zorgt hij of zij ervoor dat deze gemaakte content op de juiste plekken terecht komt en goed vindbaar is voor de doelgroep. Uiteraard heeft de content marketeer ook nog meer taken waar hij of zij zich met regelmaat op richt:

  • Een contentstrategie opstellen
  • Klantbehoeftes inventariseren
  • Kernwaarden van de organisatie vertalen naar content
  • Contentplanningen maken
  • Brainstormen over onderwerpen en invalshoeken voor content
  • Blogs, artikelen en nieuwsbrieven schrijven
  • Video’s en foto’s editen of produceren
  • Verzamelen van passend beeldmateriaal
  • Optimaliseren van content in zoekmachines
  • In een management functie: een team van copywriters en vormgevers aansturen
  • Content verspreiden over interne en externe kanalen
  • Het continu monitoren en analyseren van content

Skills en eigenschappen van een Content Marketeer

Content en het produceren daarvan is van groot belang in het dagelijks leven van een content marketeer. Het is daarom belangrijk dat de content marketeer beschikt over een aantal kern eigenschappen waaronder:

  • Sterke taalvaardigheid
  • Creatief
  • Communicatief sterk
  • Pro-actieve houding
  • Analytisch ingesteld
  • Goede planning en organisatie skills
  • Doelgericht
  • Flexibiliteit
  • Affiniteit met online media
  • Inlevingsvermogen (in de doelgroep)
  • Stressbestendig
  • Multimediaal denken

Content Marketeer opleidingen

Content marketeers hebben, zoals de naam al doet vermoeden, een hbo achtergrond in marketing, journalistiek of communicatie. Voor de functie van content marketeer is er geen specifieke opleiding. Er bestaan wel verschillende cursussen en workshops waarmee iemand zich na een relevante opleiding kan specialiseren richting content marketing. De volgende opleidingen vormen een goede basis voor elke content marketeer:

  • Creatieve marketing & sales (HBO)
  • Journalistiek (HBO)
  • Marketing management (HBO of WO)
  • Communicatiewetenschappen (WO)

Salaris Content Marketeer

Zoals bij elke marketing functie lopen de salarissen van een content marketeer erg uiteen. Startsalarissen voor beginnende content marketeers starten meestal bij €2000 bruto voor een 40-urige werkweek. Wanneer een content marketeer meer ervaring opbouwt en gedurende de jaren een groter takenpakket opbouwt kan het salaris oplopen tot een bruto maandloon van €4000 op een 40-urige werkweek.

Ben jij een echte Content Marketeer?

Dan maken we graag kennis met je!