Home » Functies » CRO Specialist

Vacatures CRO specialist

Momenteel hebben wij geen vacatures beschikbaar.

Functieomschrijving CRO specialist

Een CRO Specialist houdt zich voornamelijk bezig met conversieoptimalisatie. CRO is een afkorting voor Conversion Rate Optimization en is een belangrijk onderdeel binnen de digitale marketing. In essentie houdt hij of zij zich bezig met het verhogen van het conversiepercentage van een website. Met andere woorden: meer resultaat behalen uit hetzelfde aantal bezoekers.

De voornaamste taak is dus meer conversie. Dit wordt gedaan door nauwkeurig te kijken naar de bezoekers en hun gedrag op de website. Waar lopen zij tegenaan? Waar twijfelt de bezoeker over? En wat willen ze echt? Is er misschien een drempel? Hij of zij is dus continu bezig met het analyseren van gebruikersgedrag en het optimaliseren van de website of webshop.

Naast het optimaliseren van conversie op websites is er ook conversieoptimalisatie mogelijk per klant. Dit is met name interessant voor B2B bedrijven. Een CRO specialist realiseert dit door ook na het bezoek aan de website een potentiële klant te blijven volgen. Met gerichte contentmarketing wordt deze lead vervolgens richting een aankoop gestuurd. Dit wordt ook wel ‘Lead Nurturing’ genoemd en zit meer in het vakgebied van een Marketing Automation Specialist.

Taken CRO specialist

Het takenpakket is zeer gericht, maar binnen het specifieke vakgebied is het takenpakket zeer divers:

  • Gebruiksonderzoek: de customer journey en customerfunnel onderzoeken
  • A/B testen opzetten en uitvoeren
  • Data analyseren in de daarvoor bestemde tools
  • Op basis van analyses optimalisatie werkzaamheden aan websites uitvoeren
  • Datagedreven groei strategieën opzetten en uitvoeren
  • Landingspagina’s verbeteren op basis van data-analyse
  • Nieuwe tooling introduceren binnen een organisatie
  • Klanten informeren over de vastgestelde KPI’s
  • KPI’s en meetpunten opstellen
  • Screen flow recordings analyseren
  • Marketing automation
  • Het gedrag van de bezoeker online monitoren conform AVG wetgeving

Skills en eigenschappen van een CRO specialist

Een goeie CRO specialist is over het algemeen een marketeer die al aardig wat meters heeft gemaakt binnen de online marketing:

  • Kijkt naar het gehele plaatje
  • Proces georiënteerde mindset
  • Communicatief sterk
  • Pro-actieve houding
  • Aanpassend vermogen
  • Goede planning en organisatie skills
  • Doelgericht
  • Flexibiliteit
  • Groot analytisch vermogen
  • Gemotiveerd
  • Stressbestendig

CRO specialist opleidingen

Er bestaat geen specifieke opleiding voor de functie van CRO specialist. Vaak is het een ervaren marketeer die is doorgegroeid vanuit een andere functie binnen online marketing. Daarnaast zijn er tal van gerichte cursussen op het gebied van conversieoptimalisatie. Basisopleidingen zijn zoal:

  • Marketing (HBO)
  • Marketing communicatie (HBO)
  • Marketing management (HBO)
  • Communicatiewetenschappen (WO)

CRO specialist Salaris

Het salaris van een conversie specialist is net als bij andere relatief nieuwe functies afhankelijk van ervaring en opleiding. Gemiddeld kan een CRO-specialist rekenen op een bruto maandsalaris van €4000 per maand. Een junior start meestal met een bruto maandsalaris van €2500 per maand. Naar mate je meer ervaring en kennis opbouwt en relevante resultaten laat zien, kan het salaris stijgen tot ca. €4500 bruto per maand.

Ben jij een echte CRO Specialist?

Dan maken we graag kennis met je!