Functieomschrijving CRO-specialist

Conversieoptimalisatie, zoals de naam wellicht al verklapt, is het specialisme van een CRO-specialist. CRO is een afkorting voor Conversion Rate Optimization en is een belangrijk onderdeel binnen de digitale marketing. In essentie houdt een CRO-specialist zich bezig met het verhogen van het conversie percentage van een website. Hij of zij genereert dus uit hetzelfde aantal online bezoekers meer leads en een hogere conversie.

Een conversie optimalisatie specialist of CRO-specialist richt zich op het weghalen van obstakels binnen een website of webshop. Door het verwijderen van deze obstakels gaan bezoekers doorgaan sneller, beter en gemakkelijker over op contact of een aankoop (conversie). Voor een CRO-specialist staat de bezoeker altijd centraal: waar lopen zij tegenaan? Waar twijfelt de bezoeker over? En wat willen ze echt? Door antwoord te geven op die vragen verbeterd de CRO-specialist zowel de marketing als website van een organisatie.

Naast het optimaliseren van conversie op websites is er ook conversie optimalisatie mogelijk per klant. Dit is met name interessant voor B2B bedrijven. Een CRO-specialist realiseert dit door ook na het bezoek aan de website een potentiële klant te blijven volgen. Met gerichte contentmarketing wordt deze lead vervolgens richting een aankoop gestuurd. We noemen dit ook wel ‘lead nurturing’.

Taken CRO-specialist

Een CRO-specialist is over het algemeen zeer breed georiënteerd en heeft ook een wisselend takenpakket dat daar perfect op aan sluit. Doorgaans houdt een CRO-specialist zich bezig met:

  • Gebruiksonderzoek: de customer journey en customerfunnel onderzoeken
  • A/B testen opzetten en uitvoeren
  • Data analyseren in de daarvoor bestemde tools
  • Op basis van analyses optimalisatie werkzaamheden aan websites uitvoeren
  • Datagedreven groei strategieën opzetten en uitvoeren
  • Landingspagina’s verbeteren op basis van data-analyse
  • Nieuwe tooling introduceren binnen een organisatie
  • Klanten informeren over de vastgestelde KPI’s
  • KPI’s en meetpunten opstellen
  • Screen flow recordings analyseren
  • Marketing automation
  • Het gedrag van de bezoeker online monitoren conform AVG wetgeving

Skills en eigenschappen van een CRO-specialist

Een CRO-specialist is over het algemeen een marketeer die al aardig wat meters heeft gemaakt binnen de online marketing. Een goede CRO-specialist beschikt zeker over de volgende kwaliteiten:

  • Kijkt naar het gehele plaatje
  • Proces georiënteerde mindset
  • Communicatief sterk
  • Pro-actieve houding
  • Aanpassend vermogen
  • Goede planning en organisatie skills
  • Doelgericht
  • Flexibiliteit
  • Groot analytisch vermogen
  • Gemotiveerd
  • Stressbestendig

CRO-specialist opleidingen

Er bestaat geen specifieke opleiding voor de functie van CRO-specialist. Over het algemeen beschikt een CRO-specialist over een afgeronde hbo bachelor in een van onderstaande richtingen:

  • Marketing (HBO)
  • Marketing communicatie (HBO)
  • Marketing management (HBO)
  • Finance & control (HBO)
  • Communicatiewetenschappen (WO)
  • Na afloop kan een CRO-specialist verschillende cursussen en workshops volgen om zijn of haar skills nog verder te ontwikkelen.

Salaris CRO-specialist

Het salaris van een conversie specialist is net als bij andere relatief nieuwe functies afhankelijk van ervaring en opleiding. Gemiddeld kan een CRO-specialist rekenen op een bruto maandsalaris van €4000 per maand. Een junior CRO-specialist start meestal met een bruto maandsalaris van €2500 per maand. Naar mate je meer ervaring en kennis opbouwt en relevante resultaten laat zien, kan het salaris van een CRO-specialist stijgen tot €4500 bruto per maand.

Ben jij een echte CRO Specialist?

Dan maken we graag kennis met je!