Functieomschrijving SEA-specialist

Een SEA-specialist, vaak ook performance marketeer of CPC specialist genoemd, houd zich bezig met de online vindbaarheid van websites en bedrijven. SEA staat voor Search Engine Advertising en slaat vrijwel direct op de werkzaamheden van de SEA-specialist: het plaatsen van advertenties binnen zoekmachines om de online vindbaarheid van websites en bedrijven te verhogen. Bekende zoekmachines waar SEA-specialisten vaak mee werken zijn Google, Yahoo en Bing, maar er zijn natuurlijk nog tal van voorbeelden.

Door de online vindbaarheid te verhogen realiseert de SEA-specialist ook direct een ander doel. Een verbeterde online vindbaarheid zorgt namelijk voor een verhoogd aantal bezoekers, een verhoogde conversie en verbeterde omzet. Om dit te realiseren werkt de SEA-specialist nauw samen met management, collega’s binnen de marketingafdeling en de klant. SEA-specialisten zijn veelal werkzaam bij gespecialiseerde internet of online marketingbureaus. Een SEA-specialist kan ook regelmatig als zelfstandige aan de slag.

Taken SEA-specialist

SEA-specialisten hebben een zeer variërend takenpakket. Dit is uiteraard afhankelijk van het opleidingsniveau en de werkervaring. Over het algemeen zien de taken van een SEA-specialist er als volgt uit:

  • Online zoekgedrag van de doelgroep analyseren
  • Zoekwoordrapportages opstellen met behulp van Google keyword Planner
  • Een doeltreffende SEA-strategie opstellen en uitwerken
  • De uitgewerkte SEA-strategie implementeren
  • Advertenties opzetten en online plaatsen
  • Camapagnedata analyseren en gebruiken voor de optimalisatie van SEA-campagnes
  • A/B testen uitvoeren op advertentie teksten, landingspagina’s en de positie in zoekresultaten
  • Implementatie van retargeting en RSLA-campagnes
  • Management en andere afdelingen adviseren door middel van rapportages
  • Nieuwe mogelijkheden en tools testen en onderzoeken
  • SEA-campagne budgetten beheren en verdedigen
  • Klantportfolio uitbreiden en beheren

Skills en eigenschappen van een SEA-specialist

Het is voor een SEA-specialist belangrijk om op de hoogte te blijven van trends en ontwikkelingen op SEA en online marketinggebied. Hij of zij moet daarnaast veel affiniteit en kennis hebben van de branche waarin diens bedrijf werkzaam is. De belangrijkste skills en eigenschappen waar een SEA-specialist over moet beschikken zijn:

  • Analytisch vermogen
  • Strategisch inzicht
  • Communicatief sterk
  • Pro-actieve houding
  • Representatief voorkomen
  • Goede planning en organisatie skills
  • Doelgericht
  • Flexibiliteit
  • Groot aanpassend vermogen
  • Gemotiveerd
  • Stressbestendig

SEA-specialist opleidingen

Er bestaat geen specifieke opleiding voor de functie van SEA-specialist. Na een afgeronde hbo-opleiding is het wel mogelijk om een verscheidenheid aan cursussen te volgen die de kennis van een SEA-specialist vergroten. Opleidingen die de perfecte basis voor een SEA-specialist vormen zijn:

  • Marketing (HBO)
  • Marketing communicatie (HBO)
  • Marketing management (HBO)
  • Finance & control (HBO)
  • Communicatiewetenschappen (WO)

Salaris indicatie SEA-specialist

Het salaris van een SEA-specialist is afhankelijk van verschillende factoren zoals leeftijd, opleiding, werkervaring en de specifieke verantwoordelijkheden binnen diens functie. Een startend SEA-specialist kan rekening houden met een bruto maandloon van €2500 op basis van een 40-urige werkweek. Bij het opbouwen van relevante werkervaring komt natuurlijk ook een stijging in het bruto maandloon kijken. Een ervaren SEA-specialist kan rekenen op een bruto maandloon van €4500 op basis van een 40-urige werkweek.

Ben jij een echte SEA Specialist?

Dan maken we graag kennis met je!