Top 5 vaardigheden voor online marketing professionals

De vraag naar gekwalificeerde online marketingprofessionals gaat door het dak. Op het moment van schrijven struikelen de opdrachtgevers letterlijk over elkaar om maar aan die ene topkandidaat te komen. Maar ondanks het feit dat de vraag hoog is, is het zaak om kritische te blijven bij het aantrekken en plaatsen van talent.

In dit artikel hebben we de top 5 vaardigheden opgesomd die van cruciaal belang zijn voor een goede online marketeer:

1. Analytisch vermogen

Online marketeers werken met grote hoeveelheden data. Een goede marketeer moet dus in staat zijn om deze data te analyseren en te interpreteren om hun marketingstrategieën continu te verbeteren. Het is belangrijk om vertrouwd te zijn met hulpmiddelen zoals Google Analytics en ervaring te hebben met het werken met gegevens om de prestaties van campagnes te meten en te optimaliseren. Google Datastudio is daarnaast een handig hulpmiddel om alle datastromen te bundelen.

2. Technische vaardigheden

De online marketingindustrie maakt gebruik van verschillende tools en technologieën. Een marketeer hoeft geen webdeveloper te zijn, maar kennis en ervaring van HTML, CSS en eventueel andere programmeertalen zijn echt wel een must vandaag de dag. Ook moet je vertrouwd zijn met verschillende CMS-systemen zoals WordPress of Hubspot. Daarnaast is kennis van platforms voor email marketing, zoals Mailchimp of Aweber ook erg handig.

3. Creativiteit

Creativiteit is een belangrijke vaardigheid van een online marketeer. Dit is dan ook meteen de charme van het vak. Een goede marketeer is in staat om telkens weer effectieve en aantrekkelijke inhoud te creëren voor verschillende kanalen. Denk hierbij aan het schrijven van aantrekkelijke teksten, het maken van visueel aantrekkelijke afbeeldingen en video’s, en het ontwerpen van pakkende advertenties. De echte creativeling weet daarnaast zijn weg in programma’s als Photoshop, Illustrator en Canva.

4. Sociale vaardigheden

Een marketeer werkt zelden alleen. Daarom is het ook van belang om over goede sociale en communicatieve vaardigheden te beschikken. Een marketeer moet in staat zijn om de spin in het web te zijn en kan daarom effectief communiceren met collega’s, klanten en leveranciers.

Het is belangrijk om in staat te zijn om feedback te geven en te ontvangen, en om duidelijk te communiceren.

5. Zakelijke vaardigheden

Online marketing is uiteindelijk gericht op het genereren van omzet en het verhogen van de winst van een bedrijf. Een goede marketeer moet dus in staat zijn om de bedrijfsdoelstellingen te begrijpen en hun marketingstrategieën af te stemmen op deze doelstellingen. Het is belangrijk om inzicht te hebben in de markttrends, de concurrentie en het bedrijfsmodel van het bedrijf waarvoor je werkt. Of je nu rechtstreeks in dienst bent of bij een agency werkt: het inlevingsvermogen van zowel het bedrijf als de klanten die het bedient is van essentieel belang.