Waarom je online marketing niet kunt negeren

De digitalisering gaat steeds sneller en de digitale technologieën en innovaties volgen elkaar in razend tempo op. Alles om ons heen draait om digital en of je nu een lokale kapperszaak hebt of een grote internationale webshop: je kunt eigenlijk niet zonder een goeie online marketeer. Of je deze nu via een bureau inhuurt of zelf in dienst hebt, het is belangrijk om in te zien dat je simpelweg niet om online marketing heen kunt.

In dit artikel 5 redenen waarom je moet investeren in een goeie online marketeer:

1. Online marketing is overal

In de afgelopen jaren is het belang van online marketing enorm toegenomen. Mensen brengen zowel privé als zakelijk steeds meer tijd online door en digitale technologieën zijn steeds toegankelijker geworden. Hierdoor zijn online marketingkanalen essentieel geworden voor elk bedrijf. Daarnaast zijn online kanalen naast een primair marketingkanaal ook een sterke aanvulling op andere, traditionele kanalen zoals radio, tv en print.

2. Het is meetbaar

Online marketing is extreem goed meetbaar. Door gebruik te maken van tools zoals Google Analytics en Google Ads kunnen online marketeers precies zien welke campagnes werken en welke niet én hoeveel elke marketingeuro heeft opgeleverd. Dit geeft je de mogelijkheid om gedetailleerde inzichten te verkrijgen en marketingstrategieën voortdurend aan te passen en te verbeteren. Een online marketeer kan dus waardevolle bijdragen leveren om de ROI van je bedrijf te verbeteren.

3. Het is flexibel

Online marketing is zeer flexibel. Het stelt je namelijk in staat om snel te reageren op veranderingen in de markt of op veranderende klantbehoeften. Dit in tegenstelling tot traditionele marketingmethoden zoals tv- en radioadvertenties die moeilijk te wijzigen zijn. Werkt iets niet, dan kun je het per direct stoppen. Werkt iets juist goed, dan kun je deze campagne direct uitbouwen. Het vermogen om snel te reageren en aan te passen aan veranderingen is een essentiële vaardigheid van online marketeers.

4. Het is gericht

Een ander voordeel van online marketing is dat het gericht kan worden op specifieke doelgroepen. Je kunt campagnes opzetten die gericht zijn op demografische kenmerken, locaties, interesses, gedrag en meer. Dit verhoogt de effectiviteit van de marketingcampagne, omdat de boodschap specifiek is afgestemd op de doelgroep. Een goed online marketingteam met de juiste expertise kan de marketinginspanningen gericht inzetten en zo de marketingkosten en -inspanningen optimaliseren.

5. Er is veel vraag naar online marketeers

Door de toename van online marketing en het belang van online aanwezigheid zijn er veel vacatures beschikbaar voor online marketeers en digital experts. Er is een enorme behoefte aan professionals die gespecialiseerd zijn in online marketing en de laatste trends en technologieën begrijpen. Dit zorgt voor een groeiende vraag naar gekwalificeerde experts. Door nu te investeren in goede online marketeers en een sterk marketingteam, kun je het fundament voor de toekomst van je bedrijf verstevigen. En wacht niet te lang… 😉