Functieomschrijving Growth Hacker

Een growth hacker is doorgaans een marketingspecialist die technisch onderlegd is. Hij of zij bedenkt nieuwe manieren om de producten of diensten van een bedrijf aan de man te brengen, met als einddoel het realiseren van groei voor de organisatie. Het beroep van growth hacker is nog relatief nieuw, maar zit sterk in de lift door de opkomst van digitalisering en de datagedrevenheid van bedrijven. Binnen het vak van growth hacking komen verschillende disciplines samen met elkaar. Denk hierbij aan IT, marketing en psychologie. Hierdoor kan de growth hacker vanuit verschillende disciplines opzoek naar de beste groeimethode.

Het hoofddoel van de growth hacker is dus altijd om door middel van kennis, marketingtechnieken, productmanagement en data-analyses een organisatie zo efficiënt mogelijk te laten groeien. Om dit te realiseren is hij of zij actief betrokken bij meerdere onderdelen en processen binnen een organisatie. Denk daarbij aan het bedenken en ontwikkelen van nieuwe producten en diensten, maar ook het uitrollen en optimaliseren van deze producten en diensten.

Taken Growth Hacker

Het doel van een growth hacker is om zo efficiënt mogelijk een organisatie te helpen groeien. Het is vaak een marketingspecialist die technisch onderlegd is en veel kennis heeft van IT. Hierdoor is het takenpakket van een growth hacker natuurlijk erg breed en kan deze bestaan uit:

  • Growth hacking strategieën, technieken en tactieken testen
  • A/B testing opzetten en uitvoeren
  • Social media en online campagnes bedenken en uitrollen
  • Nadenken over de inzet van verschillende media en kanalen
  • Usability tests opzetten en uitvoeren
  • Data analyseren en aan de hand daarvan strategieën optimaliseren
  • Marketingbudgetten bewaken
  • Projecten leiden van A tot Z en indien nodig bijsturen: projectmanagement
  • Het aansturen van een team en inschakelen van de juiste collega voor specifieke taken
  • Landingspagina’s ontwerpen, schrijven en online zetten
  • Het inrichten en optimaliseren van de customer journey
  • Communiceren met klant of organisatie over growth hacking strategieën

Skills en eigenschappen van een Growth Hacker

Geobsedeerd door groei is wellicht de eerste eigenschap van een goede growth hacker. Een growth hacker vindt het geweldig om dagelijks bezig te zijn met het verhogen van omzet en conversie voor een bedrijf. Hiervoor moet hij of zij wel over een aantal skills en eigenschappen beschikken:

  • Creatief
  • Sterk inlevingsvermogen
  • Data gedreven
  • Analytisch
  • Alert zijn
  • Goede schriftelijke vaardigheden
  • Teamspeler
  • Flexibiliteit
  • Groot aanpassend vermogen
  • Gemotiveerd
  • Stressbestendig

Growth Hacker opleidingen

Momenteel bestaan er geen opleidingen die specifiek gericht zijn op growth hacking. Een growth hacker heeft in de basis vaak wel een afgeronde opleiding in een van de volgende richtingen:

  • Commerciële economie of Marketing management (HBO)
  • Bedrijfskunde (HBO/ WO)
  • Marketing & Sales (HBO)
  • Marketing Management (WO)
  • ICT (software engineer, IT consultant)(HBO)

Na het afronden van een opleiding in een van bovenstaande richtingen kan een growth hacker verschillende specialisatie cursussen volgen om zijn of haar skills te verbeteren en kennis te verbreden.

Salaris Growth Hacker

Het salaris van een growth hacker is altijd afhankelijk van ervaring en prestaties. Zorgt jij als growth hacker voor explosieve groei van niet alleen omzet maar ook het aantal klanten van een organisatie dan sta je sterker bij een volgende contract- en loonbespreking. Het salaris van een beginnend growth hacker ligt rond de €2400 en kan doormiddel van jaren ervaring oplopen tot wel €5000 of meer.

Ben jij een echte Growth Hacker?

Dan maken we graag kennis met je!