Home » Functies » SEA Specialist

Vacatures SEA Specialist

Momenteel hebben wij geen vacatures beschikbaar.

Functieomschrijving SEA-specialist

Een SEA-specialist, vaak ook performance marketeer of CPC specialist genoemd, houd zich bezig met de online vindbaarheid van websites en bedrijven. SEA staat voor Search Engine Advertising en slaat vrijwel direct op de werkzaamheden: het plaatsen van advertenties binnen zoekmachines om de online vindbaarheid van websites en bedrijven te verhogen. De meest voor de hand liggende zoekmachine is natuurlijk Google, maar vergeet ook vooral Bing en alternatieve zoekmachines zoals YouTube niet!

Door de online vindbaarheid te verhogen realiseert de SEA-specialist ook direct een ander doel. Een verbeterde online vindbaarheid zorgt namelijk voor een verhoogd aantal bezoekers, een verhoogde conversie en verbeterde omzet. Om dit te realiseren werkt de specialist meestal nauw samen met management, collega’s binnen de marketingafdeling en de klant. SEA professionals zijn veelal werkzaam bij gespecialiseerde internet of online marketingbureaus. Iemand die het vak van SEA beheerst, kan ook regelmatig als zelfstandige aan de slag.

Taken SEA specialist

SEA- pecialisten hebben een zeer variërend takenpakket. Dit is uiteraard afhankelijk van het opleidingsniveau en de werkervaring. Over het algemeen zien de taken er als volgt uit:

  • Online zoekgedrag van de doelgroep analyseren
  • Zoekwoordrapportages opstellen met behulp van Google keyword Planner
  • Een doeltreffende SEA-strategie opstellen en uitwerken
  • De uitgewerkte SEA-strategie implementeren
  • Advertenties opzetten en online plaatsen
  • Camapagnedata analyseren en gebruiken voor de optimalisatie van SEA-campagnes
  • A/B testen uitvoeren op advertentie teksten, landingspagina’s en de positie in zoekresultaten
  • Implementatie van retargeting en RSLA-campagnes
  • Management en andere afdelingen adviseren door middel van rapportages
  • Nieuwe mogelijkheden en tools testen en onderzoeken
  • SEA-campagne budgetten beheren en verdedigen
  • Klantportfolio uitbreiden en beheren

Skills en eigenschappen van een SEA specialist

Het is voor een SEA-specialist belangrijk om op de hoogte te blijven van trends en ontwikkelingen op SEA en online marketinggebied. Hij of zij moet daarnaast veel affiniteit en kennis hebben van de branche waarin diens bedrijf werkzaam is. De belangrijkste skills en eigenschappen zijn:

  • Analytisch vermogen
  • Strategisch inzicht
  • Communicatief sterk
  • Pro-actieve houding
  • Representatief voorkomen
  • Goede planning en organisatie skills
  • Doelgericht
  • Flexibiliteit
  • Groot aanpassend vermogen
  • Gemotiveerd
  • Stressbestendig

SEA specialist opleidingen

Er bestaat geen specifieke opleiding voor de functie van SEA-specialist. Na een afgeronde hbo-opleiding is het wel mogelijk om een verscheidenheid aan cursussen te volgen die de kennis vergroten. Echter, de echte toppers zijn vooral goed geworden door ervaring in de praktijk. Opleidingen die de perfecte basis voor een SEA-specialist vormen zijn:

  • Marketing (HBO)
  • Marketing communicatie (HBO)
  • Marketing management (HBO)
  • Finance & control (HBO)
  • Communicatiewetenschappen (WO)

SEA specialist salaris

Het salaris van een SEA-specialist is afhankelijk van verschillende factoren zoals leeftijd, opleiding, werkervaring en de specifieke verantwoordelijkheden binnen diens functie. Een starter kan rekening houden met een bruto maandloon van €2500 op basis van een 40-urige werkweek. Bij het opbouwen van relevante werkervaring komt natuurlijk ook een stijging in het bruto maandloon kijken. Een ervaren specialist kan rekenen op een bruto maandloon van €4500 op basis van een 40-urige werkweek.

Ben jij een echte SEA Specialist?

Dan maken we graag kennis met je!